Ik ben een groot fan van Linkedin Sales Navigator zoals je misschien weet. Ik vertel er onder andere over in deze video.

Sales Navigator is een premium product van Linkedin. Het platform waar je dit artikel op leest, mocht je dat nog niet weten ?.

Linkedin Sales Navigator stelt je in staat om meer grip te krijgen op het sales proces. Sales Navigator is een aanvulling op de andere manieren waarmee je in contact blijft met je klanten. Hieronder staan drie korte tips over hoe ik Sales Navigator inzet. De reden van dit artikel, er wordt regelmatig contact met me gezocht met de vraag hoe Sales Navigator goed in te zetten. Ik noem mezelf zeker geen expert, dus als jij ook tips hebt, aarzel dan niet ze hieronder te zetten!

Lead builder

Lead builder is misschien wel het meest krachtige instrument van Sales Navigator. Het stelt je in staat eenvoudig en snel een goede leadlijst te maken waar je wat mee kan. Ik werk zelf voor verschillende opdrachtgevers met allen een eigen doelgroep (op bedrijfsniveau maar ook bijvoorbeeld de rol van diegene binnen het bedrijf), regio, en bijvoorbeeld de grootte.

In sales kan het soms lastig zijn om goed bij te blijven bij de ontwikkelingen van je prospects. Je target audience kan namelijk veranderen. Zo kan een contactpersoon een nieuwe functie krijgen, een andere baan krijgen of andere ontwikkelingen waar je geen grip op hebt.

Ik maak zelf gebruik van verschillende lijsten voor verschillende opdrachtgevers. Zo weet ik exact wat er gebeurt binnen mijn doelgroepen en krijg ik dagelijks pro actief meldingen van Linkedin over mutaties binnen de doelgroepen. Zo kan ik direct reageren op veranderingen van bijvoorbeeld functie of baan van mijn doelgroep. Het kost mij minder tijd om zelf achter informatie aan te gaan en mijn prospect vindt het fijner dat mijn moment van contact opnemen verbetert. Hoe mooi is het als je iemand direct kan feliciteren met een nieuwe functie bijvoorbeeld? Over het algemeen wordt zoiets bijvoorbeeld zeer gewaardeerd en heeft dat effect op de rest van het proces.

Be carefull with automation software

Ik ben in principe geen voorstander van automation software. Tegelijkertijd ben ik er wél een fan van om niet onnodig werk te doen. Of werk dubbel te doen. Er bestaan veel varianten van Automation Software. In principe zou je Linkedin Sales Navigator ook als automation software kunnen zien omdat deze software ge-automatiseerd lijsten op kan stellen voor je. Echter je bent als gebruiker zelf aan zet om berichten te sturen.

Er is ook automation software die berichten voor jou kan sturen. Daar kan ik vrij kort over zijn, doe dat niet. Het is niet prettig voor je prospect een ge-automatiseerd berichtje en/of reactie te krijgen. Maar het is voor jouzelf ook niet prettig. Je bent namelijk niet meer in control.

Aanbevolen leads / recommended leads

Tot slot is dit ook een prachtige functie van Linkedin Sales Navigator. Linkedin houdt (net zoals alle social media platforms, don’t worry) bij wat je doet op Linkedin en binnen Sales Navigator. Met sterke algoritmes en het leggen van relaties tussen accounts, zoekgedrag et cetera is Linkedin in staat jou automatisch goede leads te geven. Heel handig als je zelf even geen inspiratie hebt.

Conclusie

Anders dan dat ik klant ben van Linkedin heb ik geen relatie met Linkedin. Het platform is echter zo krachtig dat ik vind dat iedere sales professional er alles uit moet halen. Nu heb ik maar het topje van de ijsberg laten zien maar er is nog veel meer!

Categorieën: Salestips

nl_NLNederlands